Als eerste gemeente in Nederland gaat Amsterdam scanauto’s inzetten om foutparkeren tegen te gaan. Het college heeft besloten een proef te starten met handhaving op foutparkeren van auto’s door scanauto’s. Meer handhaving op foutparkeren zorgt voor minder overlast en meer ruimte voor voetgangers en fietsers om zich veilig in de stad te bewegen.

Foutparkeerders riskeren vaak een boete omdat ze de kans op een boete klein achten. Nu de gemeente de scanauto’s die controleren op betaald parkeren, ook gaat inzetten om het foutparkeren aan te pakken, wordt de kans op een boete van 90 euro aanzienlijk hoger.

Wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer): "Vaak hoor ik dat foutparkeren één van de grootste ergernissen is van Amsterdammers. Het is ook asociaal, auto’s horen niet op onze stoepen en fietspaden. Met deze maatregel willen we voorkomen dat mensen bewust foutparkeren. De openbare ruimte is van ons allemaal en die moet je veilig kunnen gebruiken."

Hoe werkt het?
Vanaf 1 oktober 2017 signaleren de scanauto’s ook fout geparkeerde auto’s. Alle betaald parkeervakken staan met GPS-locatie in ons systeem. Als de scanauto een kenteken koppelt aan een locatie die niet als een parkeervak geregistreerd staat, bekijkt een handhaver op kantoor aan de hand van vier foto’s of het een fout geparkeerde auto betreft. Als dat het geval is, gaat een collega handhaver op straat er meteen op af om de situatie ter plekke te beoordelen en zo nodig een boete op te leggen.

Preventief handhaven
Tijdens de proef doet Amsterdam meer dan alleen verkeerd parkeergedrag beboeten. Met alle signalen die de scanauto’s verzamelen van mogelijke foutparkeersituaties krijgt de gemeente nog beter inzicht waar en wanneer foutgeparkeerd wordt. Daar kan dan beter preventief op gehandhaafd worden. Veel ‘hotspots’ zijn al bekend, zoals de 9 straatjes, Damstraat, Groenburgwal, Zwanenburgwal, Utrechtsestraat en omgeving, Muntplein en omgeving, de Piet Heinkade, Polderweg, Science Park, en de H-buurt in Zuidoost. Het is de bedoeling dat niet alleen hier, maar overal het aantal signalen, en daarmee de overlast, gaat afnemen.

In het voorjaar 2018 vindt de evaluatie van de proef intensievere handhaving foutparkeren plaats.

Bron: Gemeente Amsterdam