De scanauto heeft 12 camera’s op het dak en scant gemiddeld 1200 kentekens per uur. 

Nederland telt momenteel 8 gemeenten die scanauto’s inzetten voor handhaving van betaald parkeren. Naast de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, rijdt er in de gemeente Leiden ook een scanauto rond. Steeds meer middelgrote gemeenten (zoals Delft en Bergen op Zoom) maken hier gebruik van. 

Leiden heeft nu bijna 25.000 parkeerplaatsen en op deze manier kan een groot deel van de stad efficiënter gecontroleerd worden. De scanauto heeft 12 camera’s op het dak en scant gemiddeld 1200 kentekens per uur.

Scanauto’s zijn meestal samen met andere factoren interessant bij gemeenten met meer dan 10.000 betaalde parkeerplekken. Ook kleinere gemeenten die parkeerrechten gedigitaliseerd hebben,  kunnen efficiënter handhaven met een continue scan. De gemeenten Alkmaar en Deventer maken hier al gebruik van.

In de toekomst zullen er meer scanauto’s in de steden rondrijden. Doordat de auto geen enkel kenteken mist is de kans op een boete nu enorm hoog. Gemeenten merken dat er vaker betaald wordt voor kort parkeren (<15 minuten). Ook is betalen makkelijker geworden door de parkeer apps, hierdoor worden parkeerboetes voorkomen.

In Den Haag wordt de helft van de betalingen voor parkeren middels mobiel betalen gedaan. Dit zal alleen maar stijgen. Ter vergelijking: in Amsterdam wordt nog maar 30 procent bij de parkeerautomaat betaald; de rest gaat dus via de smartphone. Mede door deze toename zullen op termijn ook het aantal parkeermeters verminderen in steden. Den Haag heeft recent 244 van de 2001 parkeerautomaten in de stad verwijderd.