Bricken op straat

Bricken is parkeren met Yellowbrick: het starten en stoppen van de parkeertijd met je mobiele telefoon. De parkeerautomaat is overbodig, je parkeert met onze parkeerapp, telefonisch of via internet. In Q-Park parkeerfaciliteiten gebruik je de P+ pas, waarmee je direct uitrijdt.

Bekijk in welke steden je kunt bricken op onze pagina Waar werkt het.

Via onze website en nieuwsbrief houden we je op de hoogte over de komst van nieuwe steden.

Er kan naast Nederland ook in België gebrickt worden. Het is echter nog niet mogelijk om in overige landen te bricken.

Omdat bricken in België nog niet met de Nederlandse kaart gedaan kan worden, is een Belgisch Yellowbrick-account vereist. Bekijk hier de website van Yellowbrick België voor meer informatie, of registreer je hier gratis!

In steden waar Yellowbrick actief is, brick je overal op straat met je mobiele telefoon. Met de P+ pas brick je in de parkeergarages van Q-Park en op de P+R terreinen van Q-Park. Bekijk het overzicht Waar werkt het.

Je kunt voor elke auto Yellowbrick gebruiken. Dit geldt dus ook voor het gebruik van een leenauto of huurauto. Op Mijn Yellowbrick registreer je het kenteken van de auto waarmee je op straat wilt parkeren. Dit kenteken kun je 24 uur per dag kosteloos wijzigen. 

Brick je alleen in Q-Park garages?

Als je Yellowbrick alleen gebruikt om met je P+ pas in Q-Park garages te betalen, hoef je geen kenteken te registreren. 

 

 

Als je bij registratie een kenteken en mobiel nummer opgeeft, koppelen wij deze automatisch aan je gebruikersnummer.

Meerdere gebruikers?

Als je meerdere gebruikers hebt, dien je zelf je gegevens te koppelen aan het juiste account. Ga naar Mijn Yellowbrick:

  • Log in.
  • Voer je mobiele nummer(s) in via 'Mijn mobiele nummers'.
  • Koppel je gegevens aan je gebruikersnummer via 'Kaart/Gebruiker'.
  • Vul het kenteken in.
  • Selecteer het telefoonnummer waarmee je wilt starten en stoppen met bricken.

Activeren P+ pas.

Om de P+ pas te gebruiken activeer je deze op Mijn Yellowbrick. De activeerbutton vind je onder 'Kaart/Gebruiker' en vervolgens 'P+ pas'. Bekijk ons filmpje Activeren P+ pas.

Log je voor de eerste keer in op Mijn Yellowbrick? In de e-mail ter bevestiging van je account vind je jouw klantnummer en een link waarmee je direct een wachtwoord aanmaakt.

Vragen? Neem contact op met onze Customer Service op 09002006999 (45 eurocent per gesprek plus de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon).

Yellowbrick hanteert de parkeertarieven zoals die door gemeenten vastgesteld zijn. Het gaat om parkeerbelasting, je betaalt dus evenveel parkeergeld als bij de automaat.

Toch ben je al snel goedkoper uit met Yellowbrick:

  • Je betaalt alleen voor jouw parkeertijd. Hierdoor loop je dus niet het risico dat je van te voren teveel parkeergeld betaalt.
  • Yellowbrick rekent automatisch het voordeligste tarief, dus de kosten zijn nooit hoger dan die van een dag- en/of avondkaart.

Op straat betaal je de parkeertarieven zoals die door gemeenten vastgesteld zijn. Deze tarieven vind je op de parkeerautomaten en in de Yellowbrick-parkeerapp. Bekijk de Yellowbrick tarieven. Als je met de P+ pas in de parkeergarages van Q-Park brickt, betaal je de tarieven van Q-Park.

Afhankelijk van de servicevorm heb je wel of geen transactiekosten. Bij een abonnement betaal je een vast bedrag per week voor een ongelimiteerd aantal transacties.

De parkeercontroleur controleert door het kenteken te scannen, zo ziet hij of er op dat moment een Yellowbrick-transactie loopt. 

Ja, iedere vergunninghouder kan Yellowbrick gebruiken om buiten zijn of haar vergunninggebied te parkeren.

Yellowbrick rekent automatisch het voordeligste tarief, dus de kosten zijn nooit hoger dan die van een dag- en/of avondkaart. Als je buiten de tijden van de dag- en/of avondkaart parkeert, berekenen we voor die uren het uurtarief.

Ja, om te parkeren met Yellowbrick moet je je nummerherkenning aanzetten.

Je kunt Yellowbrick gebruiken met elke telecomprovider, ook je als een prepaid abonnement hebt. Zorg ervoor dat je mobiele nummer aan je gebruikersnummer gekoppeld is.

Bij enkele klanten met LYCA als telecomprovider zijn 088- of 0900-nummers geblokkeerd. Deze klanten kunnen geen transacties starten en stoppen via 088-BRICKEN of 0900-BELGEEL.

Ja, per gebruiker kun je bricken met 2 verschillende mobiele nummers, mits deze aan je gebruikersnummer gekoppeld zijn. Met beide nummers start en stop je transacties telefonisch.

Je mobiele nummer wijzigen? Ga naar Mijn Yellowbrick en kies voor ‘Mijn mobiele nummers’.

Vervelend dat je een boete hebt gehad. Bekijk eerst op Mijn Yellowbrick of de boete onterecht was:

  • Log in.
  • Ga naar ‘Transacties’.
  • Check het kenteken, de zonecode en de tijd van de bekeuring.

Een bezwaarschrift indienen

Stond je correct aangemeld? Dien dan een bezwaarschrift in bij de gemeente. Een uitdraai van je Yellowbrick-transacties geldt als voldoende bewijs. De afhandeling van een naheffing is een zaak tussen de parkeerder en gemeente in kwestie. Yellowbrick kan hierin niet bemiddelen. 

Met de functie 'zonecode check' kan je jouw ingetoetste zonecode controleren als je telefonisch het bricken start. Het telefoonmenu (‘het bandje’) vraagt om een bevestiging van de zonecode om te voorkomen dat je per ongeluk een onjuiste/verkeerde/foute zonecode gebruikt. Je kiest zelf of je deze functie wilt gebruiken.

Je stelt zonecode check gratis in via Mijn Yellowbrick. Ga naar ‘Mobiel’ en klik op 'wijzigen' achter je mobiele telefoonnummer. Volg dan de aanwijzingen. Als je een telefoonnummer toevoegt staat deze functie automatisch aan.

Voor het verwijderen, aanpassen en toevoegen van mobiele nummers log je in op Mijn Yellowbrick:

Onder ‘Kaart/Gebruiker’ en dan ‘Wijzigen’ selecteer je het juiste 06-nummer per gebruiker als je een mobiel nummer hebt toegevoegd. Let op: je kunt maximaal 2 nummers aan een gebruiker koppelen, en een telefoonnummer kan niet aan meerdere gebruikers worden gekoppeld.

Onder ‘Mobiele nummers’ kun je ook de SMS Reminder Service (de)activeren of wijzigen.

Bekijk hieronder onze video over het toevoegen en ook wijzigen van een mobiel nummer:

Er kan naast Nederland ook in België gebrickt worden. Het is echter nog niet mogelijk om in overige landen te bricken.

Omdat bricken in België nog niet met de Nederlandse kaart gedaan kan worden, is een Belgisch Yellowbrick-account vereist. Bekijk hier de website van Yellowbrick België voor meer informatie, of registreer je hier gratis!

Sinds kort wordt er niet meer gecontroleerd op de gele transponderkaart, maar op kenteken. Hierdoor is het niet langer verplicht om een transponderkaart achter de voorruit te plaatsen. Door de transponderkaarten en hoesjes niet meer op te sturen, zullen deze geleidelijk verdwijnen. Bij Yellowbrick is een sticker niet verkrijgbaar.

Media gebruiken verschillende termen als bricken, mobile parkeren, app parkeren, online parkeren, telefoon parkeren, app parking, bel parkeren, mobile parking en sms parkeren. De gemeente Rotterdam gebruikt weer 06-parkeren en gemeente Ede gebruikt belparkeren in hun communicatie.

Alle termen hebben dezelfde betekenis: parkeerbelasting betalen via je mobiel.

Bekijk hier hoe parkeren met de app werkt:

Staat je vraag er niet tussen? Bekijk alle vragen