Bricken op straat

Gele transponderkaart niet meer nodig

Er wordt al enige tijd niet meer gecontroleerd op de gele pas oftewel gele transponderkaart, maar op kenteken. Hierdoor is het niet langer verplicht om een transponderkaart achter de voorruit te plaatsen.

Transponderkaart

Sticker
Wil je toch zichtbaar laten zien dat je met Yellowbrick parkeert, dan kan je een Yellowbrick raamsticker bestellen. Met de handige Yellowbrick raamsticker, word je herinnerd de parkeeractie te starten en/of stoppen. De sticker is voorzien van belangrijke contactgegevens, waaronder ons whatsappnummer. De sticker is gemakkelijk te bevestigen aan de binnenkant van je voorruit. De sticker kan je bestellen via Mijn Yellowbrick, onder het tabje kaart/gebruiker.

Klantnummer
Het nummer op de gele transponderkaart is je gebruikersnummer en niet je klantnummer. Ben je je klantnummer kwijt, klik dan hier.

Ik ben mijn inloggegevens kwijt

Hoe kom ik aan mijn wachtwoord?

Via deze link kan je een e-mail aanvragen met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken voor Mijn Yellowbrick en de Yellowbrick parkeer app. Je moet hiervoor je klantnummer invoeren. Dit kan ook via Mijn Yellowbrick opgevraagd worden.

De e-mail wordt gestuurd naar het door jou opgegeven e-mailadres. De activatie link is 6 uur geldig. Indien je binnen deze 6 uur geen wachtwoord aanmaakt, dien je een nieuwe link aan te vragen.

Hoe kom ik aan mijn klantnummer?

Je klantnummer vind je terug in de e-mail 'Welkom bij Yellowbrick' of op je factuur. Je kunt je klantnummer via: Mijn Yellowbrick opvragen door het bij ons bekende e-mailadres in te voeren, wij e-mailen dan jouw klantnummer.

Let op, je klantnummer is niet hetzelfde als het gebruikersnummer. Je gebruikersnummer staat op je gele transponderkaart oftewel gele pas. Er wordt al enige tijd niet meer gecontroleerd op de gele pas oftewel gele transponderkaart, maar op kenteken. Hierdoor is het niet langer verplicht om een transponderkaart achter de voorruit te plaatsen.

Ik heb een ander e-mailadres en kan daardoor mijn wachtwoord niet opvragen

Vul hier het contactformulier in en vermeld daarin je oude en nieuwe e-mailadres in en indien mogelijk je klantnummer. Dan helpen wij je verder!

De Yellowbrick-parkeerapp

Je kunt je wachtwoord ook opvragen via de 'wachtwoord vergeten' functie in de Yellowbrick-parkeerapp.

Wat is het verschil tussen de gele en zwarte pas/kaart?

Zwarte pas

Met de zwarte pas, oftewel de P+ pas, parkeer je bij Q-Park parkeergarages en P+R terreinen in heel Nederland.

Q Park pas PR

Gele pas

De gele pas oftewel de transponderkaart werd altijd geplaatst achter je voorruit. Inmiddels wordt er al enige tijd niet meer gecontroleerd op de gele kaart, maar op kenteken. Hierdoor is het niet langer verplicht om een gele kaart achter de voorruit te plaatsen. Het is dus belangrijk om met het juiste kenteken te parkeren.

transponderkaart met kruis

Sticker
Wil je toch zichtbaar laten zien dat je met Yellowbrick parkeert, dan kan je een Yellowbrick raamsticker bestellen. Met de handige Yellowbrick raamsticker, word je herinnerd de parkeeractie te starten en/of stoppen. De sticker is voorzien van belangrijke contactgegevens, waaronder ons whatsappnummer. De sticker is gemakkelijk te bevestigen aan de binnenkant van je voorruit. De sticker kan je bestellen via Mijn Yellowbrick, onder het tabje kaart/gebruiker.

Klantnummer
Het nummer op de gele transponderkaart is je gebruikersnummer en niet je klantnummer. Ben je je klantnummer kwijt, klik dan hier.

Wat is nou de juiste term voor parkeergeld betalen met je telefoon?

Media gebruiken verschillende termen als bricken, digitaal parkeren, mobile parkeren, app parkeren, online parkeren, telefoon parkeren, app parking, bel parkeren, mobile parking en sms parkeren. De gemeente Rotterdam gebruikt weer 06-parkeren en gemeente Ede gebruikt belparkeren in hun communicatie.

Alle termen hebben dezelfde betekenis: parkeerbelasting betalen via je mobiel.

Bekijk hier hoe parkeren met de parkeer app werkt:

Waarom kan ik geen nieuwe transponderkaart aanvragen?

Sinds kort wordt er niet meer gecontroleerd op de gele transponderkaart, maar op kenteken. Hierdoor is het niet langer verplicht om een transponderkaart achter de voorruit te plaatsen. Door de transponderkaarten en hoesjes niet meer op te sturen, zullen deze geleidelijk verdwijnen.

Sticker
Wil je toch zichtbaar laten zien dat je met Yellowbrick parkeert, dan kan je een Yellowbrick raamsticker bestellen. Met de handige Yellowbrick raamsticker, word je herinnerd de parkeeractie te starten en/of stoppen. De sticker is voorzien van belangrijke contactgegevens, waaronder ons whatsappnummer. De sticker is gemakkelijk te bevestigen aan de binnenkant van je voorruit. De sticker kan je bestellen via Mijn Yellowbrick, onder het tabje kaart/gebruiker.

Hoe wijzig ik mijn mobiele nummer?

Voor het verwijderen, aanpassen en toevoegen van mobiele nummers log je in op Mijn Yellowbrick:

Onder ‘Kaart/Gebruiker’ en dan ‘Wijzigen’ selecteer je het juiste 06-nummer per gebruiker als je een mobiel nummer hebt toegevoegd. Let op: je kunt maximaal 2 nummers aan een gebruiker koppelen, en een telefoonnummer kan niet aan meerdere gebruikers worden gekoppeld.

Onder ‘Mobiele nummers’ kun je ook de SMS Reminder Service (de)activeren of wijzigen.

Bekijk hieronder onze video over het toevoegen en ook wijzigen van een mobiel nummer:

Kan ik ook bricken in het buitenland?

Er kan naast Nederland ook in België en Duitsland gebruik gemaakt worden van mobiel parkeren. Omdat mobiel parkeren in België en Duitsland nog niet met de Nederlandse kaart gedaan kan worden, is een Belgisch of Duits Yellowbrick-account vereist.

Bekijk de website van Yellowbrick België en Yellowbrick Duitsland voor meer informatie.

Ik heb een boete gekregen terwijl ik stond aangemeld, wat nu?

Vervelend dat je een boete hebt gehad. Bekijk eerst op Mijn Yellowbrick of de boete onterecht was:

  • Log in.
  • Ga naar ‘Transacties’.
  • Check het kenteken, de zonecode en de tijd van de bekeuring.

Een bezwaarschrift indienen

Stond je correct aangemeld? Dien dan een bezwaarschrift in bij de gemeente. Een uitdraai van je Yellowbrick-transacties geldt als voldoende bewijs. De afhandeling van een naheffing is een zaak tussen de parkeerder en gemeente in kwestie. Yellowbrick kan hierin niet bemiddelen.

Hoe werkt de zonecode check?

Met de functie 'zonecode check' kan je jouw ingetoetste zonecode controleren als je telefonisch het mobiel parkeren start. Het telefoonmenu (‘het bandje’) vraagt om een bevestiging van de zonecode om te voorkomen dat je per ongeluk een onjuiste/verkeerde/foute zonecode gebruikt. Je kiest zelf of je deze functie wilt gebruiken.

Je stelt zonecode check gratis in via Mijn Yellowbrick. Ga naar ‘Mobiel’ en klik op 'wijzigen' achter je mobiele telefoonnummer. Volg dan de aanwijzingen. Als je een telefoonnummer toevoegt staat deze functie automatisch aan.

Kan ik mobiel parkeren met meerdere mobiele nummers?

Ja, per gebruiker kun je mobiel parkeren met 2 verschillende mobiele nummers, mits deze aan je gebruikersnummer gekoppeld zijn. Met beide nummers start en stop je transacties telefonisch.

Je mobiele nummer wijzigen? Ga naar Mijn Yellowbrick en kies voor ‘Mijn mobiele nummers’.

Kan ik met elke telecomprovider Yellowbrick gebruiken?

Je kunt Yellowbrick gebruiken met elke telecomprovider, ook je als een prepaid abonnement hebt. Zorg ervoor dat je mobiele nummer aan je gebruikersnummer gekoppeld is.

Bij enkele klanten met LYCA als telecomprovider zijn 088- of 0900-nummers geblokkeerd. Deze klanten kunnen geen transacties starten en stoppen via 088-BRICKEN of 0900-BELGEEL.

Kan ik ook dagkaarten kopen?

Yellowbrick rekent automatisch het voordeligste tarief, dus de kosten zijn nooit hoger dan die van een dag- en/of avondkaart. Als je buiten de tijden van de dag- en/of avondkaart parkeert, berekenen we voor die uren het uurtarief.

Moet ik mijn nummerherkenning aanzetten?

Ja, om te parkeren met Yellowbrick moet je je nummerherkenning aanzetten.

Ik heb een parkeervergunning. Kan ik Yellowbrick gebruiken?

Ja, iedere vergunninghouder kan Yellowbrick gebruiken om buiten zijn of haar vergunninggebied te parkeren.

Hoe ziet de parkeercontroleur dat ik wel betaald heb?

De parkeercontroleur controleert door het kenteken te scannen, zo ziet hij of er op dat moment een Yellowbrick-transactie loopt.

Wat zijn de parkeertarieven van Yellowbrick?

Op straat betaal je de parkeertarieven zoals die door gemeenten vastgesteld zijn. Deze tarieven vind je op de parkeerautomaten en in de Yellowbrick-parkeerapp. Bekijk de Yellowbrick tarieven. Als je met de P+ pas in de parkeergarages van Q-Park brickt, betaal je de tarieven van Q-Park.

Afhankelijk van de servicevorm heb je wel of geen transactiekosten. Bij een abonnement betaal je een vast bedrag per week voor een ongelimiteerd aantal transacties.

Ik ben mijn klantnummer kwijt

Hoe kom ik aan mijn klantnummer?

Je klantnummer vind je terug in de e-mail 'Welkom bij Yellowbrick' of op je factuur. Je kunt je klantnummer via: Mijn Yellowbrick opvragen door het bij ons bekende e-mailadres in te voeren, wij e-mailen dan jouw klantnummer.

Let op, je klantnummer is niet hetzelfde als het gebruikersnummer.

Ik heb een ander e-mailadres en kan daardoor mijn wachtwoord niet opvragen

Vul hier het contactformulier in en vermeld daarin je oude en nieuwe e-mailadres in en indien mogelijk je klantnummer. Dan helpen wij je verder!

Is mobiel parkeren op straat goedkoper dan parkeergeld betalen via de parkeerautomaat?

Yellowbrick hanteert de parkeertarieven zoals die door gemeenten vastgesteld zijn. Het gaat om parkeerbelasting, je betaalt dus evenveel parkeergeld als bij de automaat.

Toch ben je al snel goedkoper uit met Yellowbrick:

  • Je betaalt alleen voor jouw parkeertijd. Hierdoor loop je dus niet het risico dat je van te voren teveel parkeergeld betaalt.
  • Yellowbrick rekent automatisch het voordeligste tarief, dus de kosten zijn nooit hoger dan die van een dag- en/of avondkaart.
Wat moet ik doen voordat ik telefonisch transacties kan starten en stoppen?

Als je bij registratie een kenteken en mobiel nummer opgeeft, koppelen wij deze automatisch aan je gebruikersnummer.

Meerdere gebruikers?

Als je meerdere gebruikers hebt, dien je zelf je gegevens te koppelen aan het juiste account. Ga naar Mijn Yellowbrick:

  • Log in.
  • Voer je mobiele nummer(s) in via 'Mijn mobiele nummers'.
  • Koppel je gegevens aan je gebruikersnummer via 'Kaart/Gebruiker'.
  • Vul het kenteken in.
  • Selecteer het telefoonnummer waarmee je wilt starten en stoppen met bricken.

Activeren P+ pas.

Om de P+ pas te gebruiken activeer je deze op Mijn Yellowbrick. De activeerbutton vind je onder 'Kaart/Gebruiker' en vervolgens 'P+ pas'. Bekijk ons filmpje Activeren P+ pas.

Log je voor de eerste keer in op Mijn Yellowbrick? In de e-mail ter bevestiging van je account vind je jouw klantnummer en een link waarmee je direct een wachtwoord aanmaakt.

Vragen? Neem contact op met onze Customer Service op 09002006999 (normaal tarief).

Kan ik voor elke auto Yellowbrick gebruiken?

Je kunt voor elke auto Yellowbrick gebruiken. Dit geldt dus ook voor het gebruik van een leenauto of huurauto. Op Mijn Yellowbrick registreer je het kenteken van de auto waarmee je op straat wilt parkeren. Dit kenteken kun je 24 uur per dag kosteloos wijzigen.

Brick je alleen in Q-Park garages?

Als je Yellowbrick alleen gebruikt om met je P+ pas in Q-Park parkeergarages te betalen, hoef je geen kenteken te registreren.

Waar in de stad kan ik mobiel parkeren?

In steden waar Yellowbrick actief is, brick je overal op straat met je mobiele telefoon. Met de P+ pas kun je mobiel parkeren in de parkeergarages van Q-Park en op de P+R terreinen van Q-Park. Bekijk het overzicht Waar werkt het.

Kan ik ook bricken in België?
Er kan naast Nederland ook in België gebruik gemaakt worden van mobiel parkeren. Omdat mobiel parkeren in België nog niet met de Nederlandse kaart gedaan kan worden, is een Belgisch Yellowbrick-account vereist. Bekijk de website van Yellowbrick België voor meer informatie, of registreer je hier!
In welke steden kan ik mobiel parkeren?

Bekijk in welke steden je kunt bricken op onze pagina Waar werkt mobiel parkeren.

Via onze website en nieuwsbrief houden we je op de hoogte over de komst van nieuwe steden.

Wat is bricken?

Bricken is parkeren met Yellowbrick: het starten en stoppen van de parkeertijd met je mobiele telefoon. De parkeerautomaat is overbodig, je parkeert met onze parkeer app, telefonisch of via internet. In Q-Park parkeerfaciliteiten gebruik je de P+ pas, waarmee je direct uitrijdt.