Speciaal voor zakelijk

Parkeren op straat is vrijgesteld van belasting omdat dit reeds een gemeentelijke belasting is. Je kan de btw wel terugvorderen bij de Belastingdienst als je parkeert in een Q-Park garage. Hierdoor bespaar je 21% op je parkeerkosten in Q-Park garages.

Ja dit is mogelijk. Als een bedrijfsauto door meerdere medewerkers gebruikt wordt zijn de volgende opties mogelijk:

Optie 1 (smartphone)

  1. Ieder voertuig heeft een inlog op kenteken.
  2. De medewerkers downloaden de app en loggen in met de kenteken-inlog. Het wachtwoord ontvang je van de beheerder.
  3. De medewerker opent de app, kiest de zonecode en drukt starten.

Optie 2 (smartphone)

  1. Elke medewerker krijgt van de beheerder een eigen gebruikersnummer en een persoonlijk wachtwoord om mee in te loggen in de app.
  2. De medewerker kan vervolgens inloggen met zijn mobiele nummer en het wachtwoord.
  3. De medewerker kan het kenteken wijzigen in de app, kiest de juiste zonecode en drukt op starten.

Optie 3 (zonder smartphone)

  1. Ieder voertuig heeft een inlog op kenteken.
  2. De beheerder koppelt het mobiele nummer aan de medewerker van het voertuig.
  3. De medewerker start een transactie door te bellen naar 088-2742536.

Optie 4 (zonder smartphone)

  1. Ieder voertuig heeft een inlog op kenteken.
  2. De medewerker belt naar kantoor en de beheerder start via Mijn Yellowbrick de transactie.

Wil je meer informatie? Laat je vandaag nog terugbellen.

Zo wissel je je kenteken in de Yellowbrick app:

 

Ja, je hebt dan 2 accounts nodig om de privé kosten en de zakelijke kosten te scheiden. Bekijk hieronder hoe makkelijk je wisselt tussen een zakelijk en een privé account in de app.

Op Mijn Yellowbrick voorzie je jouw zakelijke parkeertransacties eenvoudig van kenmerken. De 2 meest gebruikte kenmerken Projectcode en Kostenplaats, staan voor je klaar om in te vullen. In je online transactieoverzicht vind je alle toegevoegde kenmerken terug. Deze pas je eenvoudig aan.

Log voor onze uitgebreide uitleg over transactiekenmerken in op Mijn Yellowbrick
Klik nadat je ingelogd bent op tabblad 'Zakelijk' en dan op 'Transactiekenmerken' voor de toelichting.

Persoonlijke inloggegevens voor alle medewerkers

Medewerkers bekijken hun parkeertransacties met de Yellowbrick-parkeerapp. Zij zien alleen hun eigen transacties, de andere gebruikers en transacties zijn afgeschermd.

Een persoonlijk wachtwoord aanvragen

Alle medewerkers hebben een persoonlijk wachtwoord nodig om gebruik te maken van de Yellowbrick-parkeerapp. De beheerder óf medewerker vraagt dit wachtwoord aan. 

Wachtwoord aanvragen - instructie voor de beheerder:

  • Log in op Mijn Yellowbrick.
  • Ga naar ‘Mijn Mobiele Nummers’.
  • Kies voor ‘SMS Wachtwoord’ om een wachtwoord te versturen naar mobiele nummers in het account.

Binnen enkele seconden ontvangen alle geselecteerde medewerkers een sms met hun persoonlijke wachtwoord. 

Wachtwoord aanvragen - instructie voor de medewerker:

Sms de tekst ‘BRICK APPLOGIN’ naar 3111. Binnen enkele seconden ontvang je een sms met jouw persoonlijke wachtwoord. 

Log vervolgens in met je mobiele nummer en het wachtwoord dat je per sms hebt ontvangen.

Inloggen op de Yellowbrick-parkeerapp:

  • Voer bij ‘Klantnummer’ het mobiele nummer in. Zonder plusje of landcode, dus als volgt: 0612345678. 
  • Voer bij ‘Wachtwoord’ het wachtwoord in dat je per sms ontvangen hebt.
  • Klik op ‘Inloggen’.

Ook in 2016 is de WKR (werkkostenregeling) verplicht voor alle werkgevers. Binnen deze regeling kan je in 2016 maximaal 1,2% van uw totale fiscale loon (de 'vrije ruimte') besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor uw werknemers. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt u loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80%. Daarnaast kan je bepaalde zaken onbelast blijven vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen door gebruik te maken van de zogenoemde gerichte vrijstellingen.

Parkeergelegenheid in de omgeving van de werkplek is onbelast als je er verantwoordelijk voor bent. Dat wil zeggen dat een werknemer je met succes aansprakelijk kan stellen als door jouw nalatigheid bijvoorbeeld zijn auto op deze parkeergelegenheid beschadigd raakt, dat is het nadeel.

Vergoed je de kosten van een parkeergarage of op straat vlakbij het kantoor, dan hangt de vergoeding af of je werknemer gebruikmaakt van een auto van de zaak. Zo ja, dan is deze vergoeding onbelast. Voor werknemers zonder auto van de zaak geldt de gerichte vrijstelling van € 0,19 per kilometer. Zie meer informatie en vragen op de website van de belastingdienst.

Wat kan Yellowbrick betekenen voor je bedrijf?
Onder de WKR kunnen de kosten voor parkeren bij de werkplek flink oplopen. 

Op Mijn Yellowbrick voorzie je alle zakelijke parkeertransacties eenvoudig van transactiekenmerken. De parkeerkosten verdeel je zo over verschillende kostenplaatsen binnen het bedrijf. Voor de belastingdienst moet je de parkeeradministratie overzichtelijk hebben in zakelijke rijders (deze vallen niet in de vrije ruimte) en privé rijders (deze kosten vallen in de “vrije ruimte”) 

Hoe voeg je een transactiekenmerk toe?

  1. Log in op ‘Mijn Yellowbrick’.
  2. Klik rechtsboven op het tabje ‘Zakelijk’ en klik op ‘Kenmerk toevoegen’.
  3. Bij ‘Ingeven per’ kan je kiezen waar je een kenmerk aan wilt toevoegen.
  4. Vul bij ‘Kenmerk’ het gewenste kenmerk in en ‘Vrije invoer’ aanvinken of je kunt zelf de ‘Waarde toevoegen’ in het veld ‘Mogelijke waarden’.
  5. Klik op ‘Opslaan’.
  6. Via het tablad ‘Kaart/Gebruiker’ of ‘Mobiel’ kun je vervolgens het toegevoegde transactiekenmerk koppelen aan je keuze uit stap 3.

Handig om te weten
Om een specificatie uit te laten draaien klik je op het tabje ‘Transacties’ en vervolgens op ‘Overzicht’. Je kunt sorteren op transactiekenmerken.

Tip! Er is een nieuwe functie waarbij de accountbeheerder per gebruiker kan aangeven of de eindgebruiker het kenteken zelf mag wijzigen. Lees hier hoe je dat moet doen. 

Vraag hier vrijblijvend een offerte aan.

Er is een nieuwe functie waarbij de accountbeheerder per gebruiker kan aangeven of de eindgebruiker het kenteken zelf mag wijzigen. 

  1. Log in op Mijn Yellowbrick en klik op ‘Kaart/Gebruiker’.
  2. Kies de gebruiker die niet zijn kenteken zelf mag wijzigen. 
  3. Klik op ‘Wijzigen’.
  4. Vul het e-mailadres voor wachtwoord app in.
  5. Kies ‘Ja of Nee’ bij ‘Mogelijkheid tot wijzigen kenteken’.
  6. Klik op ‘Opslaan’.

Kenteken switchen per sms

Als zakelijke klant wijzig je je kenteken snel per sms. Uiteraard blijft dit ook mogelijk op Mijn Yellowbrick en met de Yellowbrick-parkeerapp.

Wijzig uw kenteken per sms:

Sms ‘BRICK{SPATIE}KENTEKEN{SPATIE}[vul hier je nieuwe kenteken in]’ naar 3111.

Bijv. BRICK KENTEKEN XX-XXX-XX naar 3111.

Wij koppelen het nieuwe kenteken direct aan je mobiele nummer. Je ontvangt een gratis sms ter bevestiging.

Ja dit is mogelijk. Als een bedrijfsauto door meerdere medewerkers gebruikt wordt zijn de volgende implementatie-opties mogelijk:

Implementatie-optie 1 (alle medewerkers beschikken over een smartphone)

  1. Ieder voertuig een gebruikersnummer (vast gegeven).
  2. De medewerkers downloaden de app voor iPhone of Android en loggen in met het klantnummer en wachtwoord van het Yellowbrick-account dat zij van de beheerder hebben gekregen.
  3. De medewerker opent de app, selecteert het juiste gebruikersnummer, drukt op starten en kiest de zonecode.
  4. Wij versturen maandelijks een digitale factuur inclusief transactiespecificaties per voertuig. 

Implementatie-optie 2 (alle medewerkers beschikken over een smartphone)

  1. Elke medewerker krijgt van de beheerder een eigen gebruikersnummer en een persoonlijk wachtwoord om mee in te loggen in de app (vast gegeven).
  2. De medewerker kan ook  een persoonlijk wachtwoord aanvragen door de tekst BRICK APPLOGIN te sms’en naar 3111. Het is ook mogelijk om een persoonlijk wachtwoord te verzenden door in Mijn Yellowbrick onder ‘Mijn mobiele nummers’ op  ‘SMS wachtwoord’ klikken.
  3. De medewerker kan vervolgens inloggen met zijn mobiele nummer en het wachtwoord dat per sms ontvangen is (bij klantnummer vult hij zijn mobiele nummer in).
  4. De medewerker ziet bij deze implementatie alleen zijn eigen gebruikersnummer.
  5. De medewerker past het kenteken aan (i.v.m. wisselende voertuigen) in de app,  kiest de zonecode in en start de transactie.
  6. Bij vertrek stopt de medewerker de parkeeractie via de app.
  7. Wij versturen maandelijks een digitale factuur inclusief transactiespecificaties per voertuig.

Implementatie-optie 3 (de medewerkers beschikken niet over een smartphone)

  1. Ieder voertuig krijgt een eigen gebruikersnummer (vast gegeven).
  2. De beheerder van het Yellowbrick account koppelt via Mijn Yellowbrick voor uitgifte van de sleutels aan de medewerker het mobiele nummer aan de gebruiker van het voertuig dat wordt meegegeven.
  3. Alleen de beheerder kan de koppeling gebruiker met mobiel nummer wijzigen.
  4. Als de medewerker is aangekomen op zijn bestemming, belt hij vervolgens naar 088-2742536, toetst de zonecode in en sluit af met een hekje.  Na bevestiging van de aanmelding start de parkeeractie.
  5. Bij vertrek belt de medewerker naar 088-2742536 om de parkeertransactie te stoppen. De transactie stopt zodra je een bevestiging van het afmelden hoort.
  6. Wij versturen maandelijks een digitale factuur inclusief transactiespecificaties per voertuig.

Staat je vraag er niet tussen? Bekijk alle vragen