Uitzending RADAR op 1 mei 2017

Cirkels_13

RADAR - Statement van Yellowbrick

Naar aanleiding van de uitzending van RADAR op 1 mei 2017 heeft Yellowbrick onderstaande statement afgegeven.

Cirkels_14

RADAR – Statement van Yellowbrick

Naar aanleiding van de uitzending van RADAR op 1 mei 2017 heeft Yellowbrick onderstaande statement afgegeven.

Aangezien Yellowbrick richting de consument niet alleen een intentie wil uitspreken, maar boter bij de vis wil doen in de vorm van een centrale, landelijke oplossing, is het naar ons idee te vroeg om in de uitzending te reageren. Binnen die oplossing zien wij onszelf als provider nog steeds als centraal aanspreekpunt, daarom verwijzen wij nooit actief naar de gemeente. Ons beleid is verder: Is er een storing, dan zullen wij altijd te veel betaalde parkeerbelasting uit eigen zak terugbetalen. Bij vergeten de parkeeractie uit te zetten, dan wel bij omgevingsfactoren zoals haperend internet, zijn wij coulant.

Yellowbrick neemt verantwoordelijkheid voor het oplossen van de onduidelijkheid rond te veel betaalde parkeerbelasting. Wij zijn sinds vorige week in contact met gemeentes en zullen actief bijdragen aan een onder gemeenten en consumenten breed gedragen en een (voor zo ver mogelijk) landelijke, uniforme wijze voor restitutie van te veel betaalde parkeergelden, mits onomstotelijk vaststaat dat de klant de parkeerplaats verlaten heeft en zelf via meerdere alternatieve kanalen heeft geprobeerd om de parkeeractie te stoppen.

Hieronder staan een aantal tips per situatie beschreven die u helpen een doorgelopen transactie te voorkomen

Situatie 1: geen internet
Het starten en stoppen van transacties kan op veel verschillende manieren, waarvan via de app er maar een van is. Je kunt ook altijd via de belparkeren parkeercomputer die 24 uur per dag bereikbaar is via 088-2742536 een transactie starten en stoppen. Op basis van je ingevoerde 06 nummer bij de registratie wordt je automatisch herkend.

Situatie 2: lege batterij
Zorg ervoor dat je batterij goed opgeladen is voordat je start met parkeren. De app belast je batterij nauwelijks als hij tijdens het parkeren in de achtergrond draait. Als je batterij toch leeg is dan kun je via een smartphone van een vriend of vriendin naar Mijn Yellowbrick gaan op internet en daar inloggen met je klantnummer en wachtwoord. Eenmaal thuis kan dit ook. Ook kun je tijdens kantooruren de Customer Service bellen op 0900-2006999 (€0,45 per gesprek plus de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon).

Situatie 3: vergeten te stoppen
Het starten en (op tijd) stoppen van parkeertransacties is de verantwoordelijkheid van de parkeerder. Heb je een lopende transactie? Dan toont het icoontje van de app een rode cirkel met een ‘1’ daarin.

Daarnaast bieden wij ook nog een betaalde service aan via SMS (meer informatie). Deze stel je in via Mijn Yellowbrick. Deze sms’jes staan standaard uit. Een briefje op je autostoel of autostuur leggen ter herinnering van de lopende transactie kan natuurlijk ook.

Als je een parkeertransactie op straat vergeet te stoppen, loopt deze door tot het einde van de parkeertijd in die parkeerzone op die dag. Daarna stopt de transactie automatisch. Zo blijft de schade door het vergeten af te melden ‘beperkt’.

Het parkeergeld is een belasting die wij innen namens de gemeente. Daar zijn strikte regels aan verbonden. Zij hebben geen mogelijkheid in het systeem de transactieduur achteraf aan te passen. Dit betekent dat uw een doorgelopen transactie moet betalen.

Situatie 4: een dure dagkaart
Er is in Nederland in een aantal gemeentes (onder andere Amstelveen, Delft, Dordrecht, Tilburg, Zaanstad, Spijkenisse, Oisterwijk, Roermond, Roosendaal, Leiden, Hoorn, Zeist, Heerenveen) zogenaamde dagtariefzones of dagdeeltariefzones. Vaak liggen die in gebieden voor parkeervergunninghouders (zie bijvoorbeeld zone 3333 in Delft).

Dit zijn zones waar jouw parkeerkosten niet afhankelijk zijn van de parkeerduur, maar waar je een vast dagtarief betaalt. Ook al parkeer je maar 10 minuten.

Voordat je gaat betalen is het van belang dat je goed naar de situatie op straat kijkt en de situatie in de app bekijkt. Er staan borden die de situatie op straat uitleggen. Zo voorkomt je onnodige hoge rekeningen. Je betaalt bij deze zones in een keer het tarief van 12 of 24 uur parkeren. Dit wordt door de gemeente bepaald en is voor Yellowbrick niet aan te passen.

De zones zijn op straat duidelijk zichtbaar.

Situatie 5: alles goed ingevoerd en toch een boete
Heel incidenteel komt het voor dat de zone juist ingevoerd is, het kenteken goed staat en dat de maximale parkeerduur nog niet verstreken was, dat je toch een boete hebt ontvangen. Super vervelend natuurlijk. De afhandeling van een naheffing is een zaak tussen de parkeerder en gemeente in kwestie. Yellowbrick kan hierin niet bemiddelen. In deze gevallen kunnen we je wel helpen met het indienen van een bezwaar bij de desbetreffende gemeente. Want de boete is onterecht. Hoe dit dan toch kan gebeuren? Controleurs zijn ook afhankelijk van techniek bij het controleren. Ergens in het systeem kan een foutje optreden. Maar samen lossen we dit in goed overleg op.

Situatie 6: de app had een groot technisch probleem
We proberen de app zo betrouwbaar mogelijk te maken. Toch kan het voorkomen dat de app het opeens helemaal niet meer doet. Het blijft techniek. Het starten en stoppen van transacties kan gelukkig op heel veel verschillende manieren, waarvan de app er maar een van is. Je kunt ook altijd via de belparkeren-parkeercomputer die 24 uur per dag bereikbaar is via 088-2742536 een transactie starten en stoppen.

Op basis van je ingevoerde 06 nummer bij de registratie wordt je automatisch herkend. Zet dit 088 nummer altijd in je adresboek voor noodgevallen. Krijg je vreemde foutmeldingen en gaat het daarna mis? Maak screenshots en stuur je naar ons op. Samen lossen we de eventueel geleden schade op. Had je inmiddels (naast de app) ook bij de parkeerpaal op straat betaald? Stuur ons de twee bonnetjes op naar info@yellowbrick.nl en we gaan samen op zoek naar een passende oplossing.

Situatie 7: twijfel je of een transactie is gestopt?
Van transacties die succesvol afgesloten zijn heb je een kostenoverzicht gekregen. Dat is het sluitende bewijs. Twijfel je toch of de transactie nog loopt? Je kunt dit in een aantal makkelijke stappen zelf controleren.

  • In de app zie je op het dashboard lopende transacties staan.
  • Check telefonisch via 088-2742536 of jouw transactie is geëindigd.
  • Controleer online via Mijn Yellowbrick of de transactie nog loopt. Ga naar ‘Parkeren’ op Mijn Yellowbrick. Hier stop je transacties ook eenvoudig.
Hand mobile

Parkeer,
klik,
Yellowbrick!

Group 3317@4x

0

Reviews
Group 3317@4x

0

Downloads
Group 3317@4x

0

Reviews
Group 3317@4x

0

Downloads
Hand mobile

Parkeer,
klik,
Yellowbrick!