Algemene Voorwaarden

Yellowbrick – november 2016 (wijziging: par. 3.1)

1. Definities

1.1 In deze Algemene Voorwaarden  hebben de volgende woorden de navolgende betekenis:

-        ‘Yellowbrick’  is Yellowbrick B.V., de aanbieder van het Yellowbrick-systeem en de Yellowbrick-dienst.

-        ‘Klant’  is de particuliere of zakelijke gebruiker van de Yellowbrick-dienst, al dan niet via een derde partij.

-        ‘Provider’ is een partij, anders dan Yellowbrick, die de Yellowbrick-dienst al dan niet onder eigen label aanbiedt (bijvoorbeeld ANWB).

-        ‘Yellowbrick-dienst’ of ‘Dienst’ is de dienst bestaande uit een parkeersysteem voor parkeren op straat en bij Q-Park parkeerfaciliteiten die het de Klant mogelijk maakt parkeertijd te registreren en betalen zoals die door Yellowbrick namens de gemeente of betreffende eigenaren of exploitanten van de parkeerterreinen wordt geïnd, zoals verder uitgelegd in deze Algemene Voorwaarden en in de online startgids op de Yellowbrick website.

-        Het ‘Yellowbrick-systeem’ is het computer systeem dat door Yellowbrick wordt gebruikt om de Dienst te leveren.

1.2 Deze Algemene Voorwaarden zijn te vinden op de Yellowbrick website (www.yellowbrick.nl) en zijn ook te downloaden als PDF bestand. Yellowbrick  behoudt zich recht voor deze Algemene Voorwaarden van tijd tot tijd te wijzigen.  Een dergelijke wijziging wordt altijd vermeld op de website waar eveneens de gewijzigde Voorwaarden geraadpleegd kunnen worden. 

2. Gebruikmaking van de Yellowbrick-dienst

2.1 Aanmelding bij Yellowbrick

2.1.1. Registratie voor de Dienst kan schriftelijk via een actie op straat of online via het versturen van een formulier op de website van Yellowbrick. Na registratie ontvangt de Klant een e-mail met een bevestiging van de registratie en een e-mail met een klantnummer en een link via welke de Klant zelf een wachtwoord kan aanmaken voor Mijn Yellowbrick account en de Yellowbrick-parkeerapp. Binnen redelijke termijn na registratie voor de Dienst en bevestiging hiervan door Yellowbrick, ontvangt de Klant indien gewenst per post een P+ pas. Kosten van verzending van de P+ pas zijn voor rekening van Yellowbrick.

2.1.2 De Klant kan parkeeracties op verschillende manieren aan- en afmelden (ook wel genoemd: starten en stoppen):  via  zijn mobiele telefoon door de nummers te bellen die op de Yellowbrick website staan vermeld, via de door de Klant te downloaden Yellowbrick-parkeerapp of online via het Mijn Yellowbrick account van de Klant. Een parkeertransactie kan tevens automatisch gestopt worden door het Yellowbrick-systeem als de eindtijd (einde betaald parkeren) in de desbetreffende zone is bereikt of er een duurbeperking geldt en deze is verstreken. Bij aanmelding dient de Klant de zonecode van het gebied waar hij zich op dat moment bevindt, in te voeren. Een meer gedetailleerde werkwijze van de Dienst en de stappen die de Klant moet doorlopen voor het starten en stoppen staan beschreven in de online startgids die op de website van Yellowbrick te vinden is en die de Klant dient te raadplegen voor gebruikmaking van de Dienst.

2.1.3 Eventuele extra kosten of schade die de Klant lijdt doordat hij een parkeeractie niet of niet tijdig heeft gestart of gestopt komt voor rekening en risico van de Klant. De Klant dient altijd te wachten op de bevestiging van de aan- of afmelding van de parkeeractie via het Yellowbrick-systeem alvorens hij ervan uit mag gaan dat de parkeeractie is gestart of gestopt.  De Klant kan via Mijn Yellowbrick aangeven gebruik te willen maken van de SMS Reminder Service, die bestaat uit het versturen van een herinnering per SMS aan de Klant tijdens de looptijd van de parkeeractie dat de parkeertijd van de betreffende parkeeractie nog loopt. De Klant is voor de SMS Reminder Service de op de website vermelde kosten verschuldigd, welke aan de Klant in rekening worden gebracht via de telecommunicatieprovider van de Klant.

2.1.4 Parkeertarieven kunnen gewijzigd worden door aanpassing van de gemeentelijk Parkeerverordening. Yellowbrick en Provider zijn niet verantwoordelijk voor het tarievenbeleid en de controle van het regime van de betreffende gemeente.

2.1.5 Yellowbrick communiceert voornamelijk via e-mail, onder andere voor het versturen van  facturen en betalingsherinneringen.

2.1.6 De Klant kan ook gebruikmaken van de Dienst via een Provider door zich via de betreffende Provider te registreren. De Provider kan aanvullende voorwaarden stellen aan het gebruik van de Dienst door de Klant, welke de Provider zelf aan de Klant kenbaar dient te maken.

3. Parkeren bij Q-Park parkeerfaciliteiten

3.1 De Klant dient de P+ pas minimaal twee dagen voor gebruik te activeren via Mijn Yellowbrick. Parkeeracties bij Q-Park kunnen alleen gestart en gestopt worden met gebruikmaking van de    P+ pas. Door gebruikmaking van de P+ pas in de parkeerfaciliteiten van Q-Park gaat de Klant akkoord met de algemene voorwaarden van Q-Park, die de Klant kan inzien op www.q-park.nl. De tarieven voor het parkeren in de Q-Park faciliteiten worden bepaald door Q-Park en kunnen tussentijds door Q-Park worden gewijzigd. De tarieven op de website van Yellowbrick zijn altijd leidend. 

4. Verplichtingen van de Klant

4.1  Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om:

-       de Dienst alleen te gebruiken in die gemeenten die deelnemen aan ‘mobiel parkeren’. De lijst met deelnemende gemeenten kan de Klant raadplegen op de website  van Yellowbrick;

-       nummerherkenning op zijn mobiele telefoon aan te hebben staan wanneer de Klant parkeeracties telefonisch start en stopt;

-       te allen tijde  het juiste kenteken in te voeren voordat hij een parkeertransactie start;

-       de Klant kan dit kenteken eenvoudig wisselen via Mijn Yellowbrick of de Yellowbrick-parkeerapp, bijvoorbeeld in geval de Klant een nieuwe auto heeft of wanneer hij  een leen- of huurauto gebruikt;

-       altijd de nieuwste versie van de Yellowbrick-parkeerapp te hebben gedownload en te gebruiken, in geval de Klant start en stopt  via deze parkeerapp.  Eventuele fouten bij gebruikmaking van een oude(re) versie, zijn voor rekening en risico van de Klant;

-       altijd de juiste zonecode van het parkeergebied waar de Klant staat geparkeerd  in te toetsen. Deze zonecode vindt de Klant op parkeerautomaten of op aparte borden in het betreffende parkeergebied. Gebruik van de GPS functionaliteit in de Yellowbrick-parkeerapp is volledig voor eigen rekening en risico van de Klant;

-       onmiddellijk een parkeeractie op andere wijze te stoppen in geval van een storing in de Yellowbrick systemen of in de systemen van de Provider of netwerken van derden indien de Klant een nog lopende parkeeractie heeft: via de Yellowbrick-parkeerapp, via internet parkeren of door te bellen naar het nummer 088-2742536 of het noodnummer 0900-2007999. Indien dat niet lukt, dient de Klant zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de Yellowbrick Customer Service op 0900-2006999 of via info@yellowbrick.nl. Na ontvangst van de melding door de Klant probeert Yellowbrick de parkeeractie te stoppen. Wanneer de Klant (tijdelijk) geen gebruik kan maken van de Dienst, zal hij de verschuldigde parkeerbelasting op andere wijze moeten voldoen, zoals middels het kopen van een kaartje bij  de parkeerautomaat.  

-       onmiddellijk de P+ pas te blokkeren via Mijn Yellowbrick in geval van verlies of diefstal van de P+ pas. De Klant dient zelf contact op te nemen met de Customer Service van Q-Park via 0900-4466880  om eventueel nog lopende parkeeracties te laten stoppen;

-       te allen tijde de beschikking te hebben over een geldig en werkend e-mail adres en wijzigingen in zijn gegevens (zoals kenteken, mobiel nummer of nieuwe creditcardgegevens) onmiddellijk door te geven door aanpassing via Mijn Yellowbrick.  Eventuele schade (onder meer naheffing door de gemeente) die de Klant lijdt als gevolg van het feit dat Yellowbrick niet de juiste gegevens heeft, komt voor rekening en risico van de Klant.

-       zorg te dragen dat de correcte betaalgegevens in Mijn Yellowbrick zijn opgenomen, waaronder een werkend bankrekeningnummer of creditcardnummer waar de verschuldigde betalingen door Yellowbrick van kunnen worden afgeschreven, zonder incassoblokkades of soortgelijke beperkingen.

5. Beëindiging van de Dienst

5.1  Door de Klant

5.1.1 De Klant kan de overeenkomst beëindigen door het invullen en versturen van het daartoe bestemde formulier op de Yellowbrick website, namelijk het Opzegformulier, onder vermelding van klantnummer. De beëindigen gaat in werking op de eerstvolgende maandag, twee weken na ontvangst door Yellowbrick van de e-mail of het online formulier van de Klant.

5.1.2 De Klant heeft bovendien het wettelijke recht om de overeenkomst met Yellowbrick met onmiddellijke ingang te ontbinden binnen 14 dagen na totstandkoming van de overeenkomst door het invullen en versturen van het Opzegformulier. Eventuele door de Klant betaalde abonnementskosten worden door Yellowbrick terugbetaald. Kosten verband houdend met het gebruik van de Dienst door de Klant (parkeer- en transactiekosten en naar evenredigheid registratie- en abonnementskosten) tot de datum van ontbinding worden niet terugbetaald. De Klant dient de P+ pas binnen veertien dagen na ontbinding aan Yellowbrick te retourneren.

5.2  Door Yellowbrick

5.2.1 Yellowbrick heeft het recht de overeenkomst met de Klant met onmiddellijke ingang te beëindigen in geval de Klant zich ook na aanmaning daartoe niet aan zijn verplichtingen op grond van de overeenkomst houdt, zoals onder meer opgenomen in deze Algemene Voorwaarden.  Yellowbrick heeft dit recht onder meer indien de Klant na aanmaning daartoe in gebreke blijft met de betaling van de onder deze overeenkomst verschuldigde bedragen. Beëindiging door Yellowbrick vindt plaats door het sturen van een e-mail aan de Klant. Yellowbrick behoudt zich het recht voor eventuele schade die Yellowbrick heeft geleden als gevolg van niet nakoming door de Klant van zijn verplichtingen uit de overeenkomst op de Klant te verhalen, zoals onder meer niet geinde parkeer-, transactiekosten en abonnementsgelden.

5.2.2 Yellowbrick heeft tevens het recht de overeenkomst met de Klant op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Opzegging door Yellowbrick vindt plaats door het sturen een e-mail aan de Klant.

5.2.3 Indien de Klant 18 maanden of langer geen gebruik heeft gemaakt van de Dienst, behoudt Yellowbrick zich het recht voor om het Mijn Yellowbrick account van de Klant te beëindigen, als gevolg waarvan de Klant geen gebruik meer kan maken van de Dienst. Als de Klant weer gebruik wil maken van het account kan Yellowbrick te allen tijde het account weer activeren. Klant dient daarvoor een verzoek in te dienen via info@yellowbrick.nl.

5.2.4 Indien de Klant via een Provider gebruik maakt van de Dienst, dan bevat de overeenkomst tussen de Klant en de Provider mogelijk aanvullende bepalingen ten aanzien van de beëindiging van de overeenkomst tussen Yellowbrick en de Klant. 

6. Tarieven en betaling

6.1  Details van de kosten van de Dienst (onder meer bedragen per transactie, abonnementskosten, kosten van de SMS Reminder Service of administratiekosten) zijn te vinden op de Yellowbrick website. In geval de Klant parkeertransacties start of stopt via de mobiele telefoon zijn de kosten van het bellen naar de Yellowbrick (service)nummers altijd voor eigen rekening van de Klant. Ook deze tarieven zijn terug te vinden op de Yellowbrick website.  Yellowbrick heeft het recht om de tarieven aan te passen en zal de Klant hier twee weken van tevoren per e-mail van op de hoogte stellen. De Klant heeft de mogelijkheid om de overeenkomst met Yellowbrick te beëindigen wanneer de Klant bezwaar heeft tegen de tariefsverhoging. 

6.2  De Klant ontvangt periodiek per e-mail een factuur waarop alle kosten voor de Dienst alsmede de verschuldigde parkeergelden staan gespecificeerd. De parkeertijden die in het Yellowbrick-systeem staan geregistreerd zijn bepalend voor de bedragen die de Klant verschuldigd is aan Yellowbrick. Bij registratie machtigt de Klant Yellowbrick alle verschuldigde facturen periodiek te innen door middel van doorlopende automatische incasso van de door de Klant opgegeven bankrekening of door inning van de door de Klant opgegeven creditcard.  De Klant is verplicht voldoende saldo te hebben op de door hem opgegeven bankrekening of creditcard en geen incassoblokkades te hebben op zijn bankrekening. In geval de verschuldigde bedragen niet van de opgegeven bankrekening of creditcard kunnen worden afgeschreven, is Yellowbrick gemachtigd om hiervoor extra administratiekosten in rekening te brengen bij de Klant. Daarnaast is Yellowbrick gerechtigd een derde in te schakelen voor de incasso waarbij de incassokosten alsmede rente op de openstaande bedragen voor rekening van de Klant komen. Tevens gaat Yellowbrick over tot blokkering van het Mijn Yellowbrick account en de Yellowbrick-parkeerapp en het eventuele abonnement van de Klant.

6.3  Bij verlies van de P+ pas of beschadiging tijdens gebruik dient de Klant een nieuwe P+ pas aan te vragen via Mijn Yellowbrick om gebruik te kunnen blijven maken van de Dienst. De kosten voor de vervangende P+ pas staan vermeld op de website van Yellowbrick en komen voor rekening van de Klant.

7. Aansprakelijkheid

7.1  Yellowbrick staat er niet voor in dat het Yellowbrick-systeem en de Dienst altijd 100 % zonder problemen werken. De aansprakelijkheid van Yellowbrick is beperkt tot directe schade die de Klant lijdt als gevolg van een storing ten tijde van een lopende parkeertransactie in het Yellowbrick-systeem of in de Dienst (zoals een parkeerboete of teveel betaalde parkeerbelasting) tot een maximum van €50 per keer, onder voorwaarde dat de Klant kan aantonen dat het alle redelijke maatregelen heeft genomen om deze schade te beperken. Yellowbrick sluit iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele overige schade, zoals indirecte of gevolgschade, die de Klant lijdt doordat hij de Dienst of het Yellowbrick-systeem heeft gebruikt of niet heeft kunnen gebruiken. 

7.2  Yellowbrick sluit tevens iedere aansprakelijkheid uit voor directe en indirecte schade ten gevolge van het niet of niet juist functioneren van het mobiele (telefoon)netwerk of ander (mobiel internet) netwerk  of apparatuur en diensten van derden die de Klant gebruikt in het kader van de Dienst van Yellowbrick, waaronder tevens is begrepen schade als gevolg van verlies of diefstal van de P+ pas.

8. Privacy

8.1  Yellowbrick gebruikt persoonsgegevens van de Klant om de Dienst te kunnen leveren en, waar nodig om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, maar ook om de Yellowbrick bedrijfsprocessen efficiënter in te richten, voor marketing doeleinden en onder meer om betere (online) service te kunnen bieden. Voor meer informatie over het gebruik van persoonsgegevens door Yellowbrick zie het Privacy Statement.

8.2  Wanneer de Klant de Dienst via een Provider afneemt, zal de Provider ook persoonsgegevens van de Klant gebruiken. De Provider zal de Klant zelf informeren over hoe deze omgaat met zijn persoonsgegevens. De Klant dient  de website van de Provider te checken voor informatie hierover, zoals bijvoorbeeld een privacy statement.

9. Overig

9.1  Op deze Algemene Voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. Geschillen in verband met de Dienst zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Amsterdam.

10. Vragen

10.1 Voor vragen over deze Algemene Voorwaarden, kan de Klant contact opnemen met Yellowbrick via de volgende contactgegevens:

Yellowbrick BV (KvK nummer: 32114462)

H.J.E. Wenckebackweg 80

1114 AD Amsterdam – Duivendrecht

Nederland

info@yellowbrick.nl

Download  deze Algemene Voorwaarden hier als PDF